Oastea Domnului

ÎNDRĂCITUL DIN LATURA GADARENILOR

Acum duminică avem la rând evanghelia cu îndrăcitul din latura gadarenilor, care se chinuia de un leghion întreg de diavoli. Când S-a apropiat Iisus de el, diavolii au strigat: „Ce este mie şi Ţie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Rogu-Te, nu ne munci pe noi”. Şi Îl rugau pe El să le dea voie să intre într-o turmă de porci; şi intrând în porci, s-a pornit turma spre mare şi s-a înecat. Iar păstorii au fugit în cetate şi prin sate, spunând ceea ce văzuseră şi L-au rugat pe Dânsul tot norodul ţinutului ga­darenilor să se ducă de la dânşii” (Citiţi pe larg această evanghe­lie la Luca 8, 26-37).

Evanghelia aceasta am tâlcuit-o şi în numărul 26 din anul acesta, la Duminica a 5-a după Rusalii. În tâlcuirea de atunci am arătat pe larg că pa­timile cele rele sunt nişte lan­ţuri diavoleşti pe care numai Iisus Mântuitorul le poate frânge. Cei cuprinşi de patimi rele sunt şi ei nişte „îndrăciţi” pe care numai Iisus Mântuitorul îi poate scăpa. Citiţi şi tâlcuirea din nu­mărul 26.

Plină de un adânc înţeles este şi evanghelia de duminică. Vom stărui în special asupra purtării gadarenilor. Vom căuta să explicăm purtarea pe care au avut-o gadarenii şi „tot no­rodul” faţă de minunea Mân­tuitorului cu izgonirea diavolilor.

Evanghelia ne spune că gadarenii şi „întreg norodul” L-au rugat pe Iisus să Se ducă de la dânşii, să iasă din hotarele lor. În loc să se bucure de mi­nunea izbăvirii celui chinuit de diavoli, gadarenii se întristează. În loc să-L slăvească pe Cel ce făcuse această minune, Îl roagă să Se ducă îndată de la dânşii.

Care să fi fost pricina ace­stei ciudate purtări? Evanghelia ne-o spune în cuvintele: „Că erau gadarenii cuprinşi de frică mare”. Va fi fost ea şi spaima o pricină, dar cauza cea mai mare, desigur, a fost alta. Ga­darenii se întristaseră pentru turma de porci. Îi cuprinsese frică şi supărare pentru că li se prăpădiseră porcii.

Aici se ridică întrebarea: de ce a înecat Iisus o turmă în­treagă de porci, de ce „paguba” aceasta, când putea să-i trimită pe diavoli direct în apa mării?

Întâi, prin asta vrea Evan­ghelia să ne arate că locul cel plăcut de şedere al diavolului este şi azi murdăria, dobitocia şi ticăloşia cea trupească şi su­fletească. „Dă-ne, Doamne, voie să întrăm în porci!”, au strigat diavolii. Diavolul umblă şi azi să între în „porci”, adică în cei îndobitociţi de patimile cele rele. Spre pildă, cel apucat cu pa­tima beţiei nu este oare şi el un fel de „porc” cu loc plăcut de şedere pentru diavolul? De un suflet curat, de un suflet ce-şi spală mereu veşmântul prin sângele Mielului (Apoc 7, 14), de acela satana nu se poate apropia.

A doua, cu prăpădul por­cilor, vrea să ne arate Evan­ghelia preţul cel mare al unui suflet de om. Nu trebuia cruţată o turmă întreagă de porci – nu trebuie cruţat nimic – când este vorba despre mântuirea unui suflet. „Un suflet de om preţuieşte mai mult decât toată lumea”, zicea Iisus (Lc 9, 24).

Dar nu aşa judecau gada­renii. Ei s-au întristat foarte, în­ţelegând că li s-au prăpădit porcii. Izbăvirea celui chinuit de diavoli, pentru ei nu însemna nimic.

Această izbăvire era pen­tru ei o „nenorocire”, o „întâm­plare slabă” şi pe Cel ce le-a adus această nenorocire, pe Iisus, L-au poftit să iasă numai­decât din hotarele lor.

O, nebunilor gadareni! Slabă judecată aţi avut. Domnul a pus în faţa voastră un suflet mântuit şi turma porcilor; şi voi aţi ales porcii. În loc să vă bucuraţi de izbăvirea celui pierdut, v-aţi întristat de pierderea porcilor.

Dar să nu-i prea mustram pe gadareni, căci aşa suntem şi noi. Orice creştin este pus să aleagă între porci şi suflet… între dobitoceştile pa­timi şi mântuirea sufletu­lui… Orice creştin este pus să aleagă din două una: ori jert­feşte dobitoceştile patimi, ca să rămână cu Domnul, ori Îl pof­teşte pe Domnul să iasă din ho­tarele vieţii sale, ca să rămână cu „porcii”, adică cu dobito­ceştile patimi… Şi, vai, creştinii de azi, ca şi gadarenii, aleg porcii, dobitoceştile patimi, de dragul căror Îl poftesc pe Dom­nul să iasă din hotarele vie­ţii lor.

Evanghelia cu gadarenii se petrece şi azi. Lumea de azi e o Gadară uriaşă. Hotarele vieţii creştinilor de azi sunt pline de porcii dobitoceştilor patimi. De aceşti porci să nu te atingi, căci îndată se supără oamenii şi te poftesc să-i laşi în pace. De când eram preot tânăr la ţară, mi-aduc aminte că începusem a predica să lase oamenii datina de a face jocuri şi petreceri duminica şi în sărbători. Dar tot satul s-a sculat în capul meu cu vorbele: „Da’ ce-i, popa vrea să ne strice datinile noastre?… Vrea popa ăsta să ne scoată din sat obiceiurile noastre din bă­trâni?”…

Adică oamenii protestau ca nu cumva să li se înece turma dobitoceştilor patimi şi năravuri urâte.

O, binecuvântată Evanghe­lie a lui Hristos, cum se plinesc şi azi, din cuvânt în cuvânt, toate învăţăturile tale! Iisus Mântuito­rul este şi azi pe tot locul poftit să iasă afară din hotarele cele sufleteşti ale oamenilor. Nu-L sufăr oamenii pe Mântuitorul, pentru că le face „pagubă”; tre­buie să se lase de năravuri urâte şi păcătoase.

Cred oamenii în Dumnezeu, cred în Iisus Mântuitorul, dar nu-L sufăr în hotarele lor sufle­teşti, întocmai cum s-a întâmplat la Evanghelie. Căci ce ne spune Evanghelia? Ne spune că şi diavolii din cei îndrăciţi Îl măr­turiseau în gura mare pe Iisus Hristos, strigându-I de departe: „Iisuse, Fiul lui Dumnezeu”, dar adăugând îndată: „…Te rugăm, nu ne munci pe noi”. Adică: „Noi credem că eşti Fiul lui Dum­nezeu. Te rugăm însă să ne dai pace să ne facem mendrele noastre”.

În chipul acesta sunt şi creştinii care cred în Dumnezeu, se şi roagă Lui, dar din răută­ţile lor nu te lasă să-i tulburi. Cred oamenii în Dumnezeu, cred în Iisus Hristos, dar când te apropii de ei să-i scoţi din pa­timi şi năravuri urâte, îndată te întimpină cu strigarea: „Te rugăm, lasă-ne în pace cu lucruri de astea… Te rugăm, nu ne munci cu Oastea Domnului… Nu ne munci cu hotărâri contra băutu­rilor şi sudalmelor… Nu ne scoate din obiceiurile noastre strămoşeşti”…

Voi spune aici o pildă. Un ostaş din Oastea Domnului, Petrea Gh. Pitorae, din comuna Flămânzi, jud. Botoşani, ne scrie că, împreună cu fraţii ostaşi de acolo, au mers cu steagul Oa­stei Domnului în comuna Uriceni.

Au mers cu gând bun, să-i mai trezească pe oameni din răutăţi. Dar cât ce au intrat în sat, s-a tulburat întreg poporul. Conducătorii comunei i-au luat îndată la apel ce fel de steag au şi unde le e autorizaţia de a-l purta. Ostaşii au răspuns: „Steagul reprezintă pe Domnul Hristos şi are însemnătate de biruinţă, după cum stă scris pe el: «Îndrăzniţi, că Eu am biruit lumea»; şi am venit cu el să se mai trezească lumea din răutăţi. La asta, conducătorii ne-au spus să nu mai venim cu steagul şi cu Oastea Domnului nici în co­mună, nici la biserică (căci mer­seserăm cu steagul la sf. biserică). Să umblăm cu el unde-om şti, dar în acea comună n-avem ce căuta; să-i lăsăm pe poporeni aşa cum se găsesc, că sunt buni. Şi ne-a spus chiar şi părintele: «Vă rog, cât sunt eu în viaţă, să-mi lăsaţi oamenii aşa cum sunt, că sunt buni. La mine puteţi veni, dar nu cu steagul şi cu Oastea Domnului”. Admirabil tact pa­storal!

Cu adevărat, Evangheliile se plinesc şi azi sub ochii no­ştri. Voi încheia şi aici cu în­cheierea ce o făcusem în nu­mărul 26: când omul crede în Dumnezeu, dar de răutăţi nu se lasă, ăsta-i – dragii mei – cel mai rău şi primejdios diavol.

«Lumina Satelor» nr. 44 / 25 oct. 1929, p. 3

Alte tâlcuiri la Evanghelii ale Părintelui Iosif Trifa  – Sibiu : Oastea Domnului, 2016