Să se bucure şi să se veselească de Tine, toţi cei ce Te caută pe Tine, Doamne, şi să zică pururea cei ce iubesc mântuirea Ta: "Slăvit să fie Domnul!" (Ps. 39,22)
  • Set Logo Section Menu from Admin > Appearance > Menus > "Manage Locations" Tab > Logo Section Navigation
Slăvit să fie Domnul!
Home Părintele Iosif și cheia de înțelegere a scrierilor sale

Părintele Iosif și cheia de înțelegere a scrierilor sale

Părintele Iosif și cheia de înțelegere a scrierilor sale

Iatã cã și anul acesta facem din nou pomenirea Pãrintelui Iosif Trifa. Este lucru de cãpetenie sã înțelegem cã Pãrintele Iosif, prin misiunea sa, nu și-a propus sã formuleze o „învãțãturã nouã”, o „spiritualitate nouã”, o „cale nouã”, așa cum, spre marea lor pagubã, au înțeles unii. Cine citește cu atenție cãrțile și articolele lui observã cã el, pe de o parte, a trezit din pãcat și a alfabetizat poporul, iar pe de altã parte, așa cum face orice misionar ortodox, a trimis pe cititorii sãi la Sfânta Scripturã, la Sfinții Pãrinți și la Bisericã. Cei care despart scrierile Pãrintelui Iosif de scrierile sfinților și le înțeleg dupã capul lor greșesc. Așa se explicã faptul cã, deși toți avem aproape integral cãrțile Pãrintelui Iosif, totuși fiecare are propria lui orientare așa de diferitã de a celorlalți încât iatã-ne împãrțiți. Pentru cã atâția vãd în cãrțile Pãrintelui un corpus separat de moștenirea literarã a Bisericii. Nici o operã literarã nu se interpreteazã prin ea însãși, nici chiar Sfânta Scripturã. Dacã te centrezi cu prejudecãți în opera unui scriitor, Temple ale Dumnezeului Celui Viu poți sã dovedești ce vrei tu. Așa stau lucrurile și cu scrierile și misiunea Pãrintelui Iosif.

Fiecare are o cheie de interpretare pe care o ia nu din cartea pe care o citește, ci din altã parte. Pentru noi, criteriul de interpretare și înțelegere a Pãrintelui Iosif este moștenirea Bisericii, spiritualitatea Bisericii, viața liturgicã, asceticã și sacramentalã a Bisericii, așa cum am primit-o de la Sfinții Pãrinți pe calea Sfintei Tradiții. Pe acest criteriu înțelegem noi lucrarea Pãrintelui Iosif. Cãrțile și misiunea Pãrintelui Trifa nu pot fi înțelese în mod autonom, ci trebuie înțelese în mod sobornicesc, așa cum orice material didactic auxiliar nu are valoare în sine, ci trebuie folosit în directã legãturã cu manualul de bazã.

Cum de este posibil sã fie așa de mare diferența dintre cei care se hrãnesc din cãrțile aceluiași Pãrinte? Rãspunsul este simplu: nu avem același criteriu de interpretare. Dacã alãturi de cãrțile Pãrintelui Iosif voi pune câteva cãrți neoprotestante de exegezã biblicã, așa cum din pãcate se întâmplã, voi înțelege rãu pe Pãrintele. Dar cu totul diferitã va fi înțelegerea mea, dacã alãturi de cãrțile Pãrintelui voi pune Patericul, Psaltirea și Ceaslovul, dacã voi pune dragostea fațã de vãzãtorii de Dumnezeu din secolul trecut și din totdeauna. În zadar voi citi și voi reciti opera Pãrintelui ca sã vãd ce credea el despre viața monahalã, de pildã. Dar dacã vreau sã am o înțelegere dreaptã despre aceastã temã, nu se va supãra Pãrintele dacã îl voi întreba pe Sfântul Ioan Gurã de Aur despre aceasta. Întro omilie, Sfântul Ioan îi numește pe monahi „luminãtori ai lumii”, „ceata sfinților”, „ceata bãrbaților fericiți”. De asemenea, mare pagubã voi avea dacã voi disprețui metaniile pe motiv cã Pãrintele Iosif nu le-a recomandat. Noi știm din viața Bisericii cã metaniile au o valoare deosebitã. Sfântul Cuvios Iosif Isihastul fãcea 3500 de metanii pe noapte, iar prin aceastã nevoințã muceniceascã a strãbãtut de mai multe ori vãzduhul pânã la tronul Împãratului (nu prin închipuire), a crescut vreo cinci ucenici care mai apoi au devenit adevãrați Apostoli. Pe unii i-a ridicat din porþile morții, iar pe alții i-a salvat din pântecele iadului. De asemenea, este foarte pãgubitor sã fiu rezervat fațã de rugãciunile scrise ale Bisericii pe motiv cã Pãrintele ne-a recomandat și rugãciunea liberã. Dacã vrem sã vedem cât de importante sunt rugãciunile scrise ale Bisericii, este de ajuns sã ne gândim cã, dupã ce a citit Pavecernița și Acatistul Maicii Domnului din Ceaslov, Sfântului Porfirie i s-a arãtat în slavã Maica Domnului înconjuratã de Sfinții Apostoli.

O, iubiții mei frați, trebuie sã avem în comun nu numai cãrțile Pãrintelui, ci și cheia de înțelegere a lor. Asta ne silim sã facem în aceastã rubricã.

Preot Petru RONCEA

Author: Editor

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *