Catehism

PRINCIPII GENERALE ALE PRACTICII. Tămăduirea patimii sau a bolii alcoolismului.

Ca rezultat al întunecării minții umane și pierderii iubirii din sufletele noastre, liberul arbitru al omului a slăbit, iar păcatul ne conduce pe mulți dintre noi în dependență – una dintre cele mai răspândite patimi. Firea umană căzută este cea care devine dependentă și doborâtă de patimă, prin păcat.

Această îndepărtare de milostenia divină și coruperea naturii noastre reprezintp rezultatul multor alegeri greșite, unele făcute în vremea tinereții și sub influența altora, iar alcoolismul este un bun exemplu în acest sens.

Nimeni nu alege să devină alcoolic, acesta e mai degrabă un proces gradual în care individul nu își dă seama că devine dependent de drogul alcool. Patima devine astfel parte din modul lui de viață iar în cazul alcoolismului, patima începe cu acceptarea păcatelor mici, prin acceptarea unor episoade ocazionale de băut excesiv.

Alcoolismul afectează întreaga ființă umană, corupe trupul și cauzează multe boli printre care și cancerul, afecțiuni cardiace, hepatice și chiar cerebrale. D.p.d.v mental, alcoolismul afectează capacitatea de a raționa, imaginația, percepția și abilitățile de funcționare la capacitate maximă.

Afectează sufletul omului prin modificarea percepțiilo și dorințelor “inimii sufletului” sau “nous-ului”. Conform Mitr.Vlachos în cartea sa, Psihoterapia Ortodoxă, nous-ul este cel mai afectate de către patima noastră. Nous-ul este esența a ceea ce înseamnă să fii uman și se referă la sentimentele, dorințele sau percepțiile noastre asupra realității. Vedem deci că alcoolismul și adicția lovesc “spiritul” omului pentru că mulți din cei afectați își pierd scopul și semnificația vieții.

Un alt aspect important al “patimii” sau “adicției” e cel legat de “voința” sau “puterea voinței” omului. Mulți alcooli au o voință foarte puternică în domeniile afacerilor etc dar în ceea ce privește alcoolul sau drogurile, voința nu mai este de prea mare folos.

Cartea de bază a Alcoolicilor Anonimi vorbeste despre “voința neajutorată” și spune că, fără ajutorul lui Dumnezeu, vine un moment și un loc în care alcoolicul va fi lipsit de voință în fața primului pahar, iar acest prim pahar e tocmai cel care îi cauzează probleme.

Știința a descoperit că există factori biologici care determină pofta de a bea din nou și s-a descoperit că procesul implică modificări celulare atât la nivelul creierului cât și la nivelul neuro-transmițătorilor și al sistemului nervos periferic.

“Știința Sfinților Părinți” ne învață că păcatul are capacitatea de a-l conduce pe om. Problema alcoolicului este deci faptul că L-a abandonat pe Dumnezeu. În cazul alcoolismului și al altor adicții, patima devine foarte puternică și poate tulbura sufletul până la punctual auto-distrugerii.

Adicția este până la urmă cea mai răspândită formă de auto-distrugere cunoscută de către om. Patima adicției și păcatul ce conduce către dependent sunt atât de insidioase încât, în mod normal, dependentul e amăgit de credința că duce o viață normal.

Dacă nu ești conștient de păcatul propriu atunci vorbește cu duhovnicul tău despre mândrie, căci aceasta este cea mai rea suferință sufletească. E mai rău atunci când cineva păcătuiește fără să știe decât cânad cineva păcătuiește știind despre sine că este un păcătos, cel din urmă arătând smerenie. – Ex.Evanghelia citită în Duminica Vameșului și a Fariseului.

Cum se face că primind Sfânta Taină a Botezului ne îmbolnăvim sufletește uneori chiar până în adâncul sufletelor noastre? După Sf.Maxim și alți Părinți ai Bisericii noastre, suferim pur și simplu de pe urma credințelor false despre lume, despre noi înșine și despre Dumnezeu. Ne îmbolnăvim sufletește pentru că trăim într-o lume căzută în care suntem înconjurați de păcat și din cauza mândriei participarea noastră la păcat ne dă impresia că păcatul “nu a fost așa de mare”.

Având credințe false și false cunoștințe, oamenii ajung să creadă drept adevărate niște lucruri care sunt departe de adevăr, exemplu fiind aici homosexualitatea despre care se crede că este un mod normal de exprimare a sexualității, alții cred în mai mulți zei sau cred că Dumnezeu este doar un concept universal impersonal etc , etc.

Alcoolicul crede deci, că bea “normal” și va învinovății pe altcineva pentru problemele pe care le are și care au fost cauzate de el. Apoi el evită să își asume responsabilitatea personală pentru propriul comportament. Cartea Alcoolicilor Anonimi denumește acest lucru ca “auto-amăgirea alcoolicului”. Alcoolicul nu poate să vada realitatea propriei situații, el continuând să bea până ajunge în mormânt.

Psihologii se referă la “raționalizare, minimalizare și negare” ca la procese prin care alcoolicul se poate amăgi pe sine.

Sfântul Maxim vorbește despre “ignorarea universalelor” drept cauză a căderii omului în patimă. Asta însemnând că nu știm ce e cu adevărat bun și nu Îi cunoaștem trăsăturile lui Dumnezeu. Credința, speranța și iubirea sunt trei dintre aceste universal iar atunci când sufletul se depărtează de ele, devine profund tulburat și astfel apare sentimentul de înstrăinare și detașare față de tot ce înseamnă Dumnezeu.

Filosofii numesc asta “vid existențial” însă în realitate e vorba despre separarea de Dumnezeu, o separare prin voita alegere a omului care preferă păcatul.

Dumnezeu ne-a creat în așa fel încât să Îl căutăm în mod natural și să ne întoarcem la îndurările și iubirea Lui. De multe ori însă capacitățile noastre de “judecate” sunt afectate din cauza ignoranței sau a patimilor (precum adicția) care le-au cuprins. Mulți dependent și alcoolici încearcă să umple acest gol/dor duhovnicesc prin folosirea alcoolului sau a drogurilor.

Alcoolismul a fost deseori numit sau descris ca o formă de idolatrie tocmai din cauză că alcoolicul transformă alcoolul în ceva mai important decât orice altceva din viața lui: sănătatea, relația cu partenerul de viață, copii și chiar Dumnezeu. Însă trebuie să ne amintim că din cauza acelor “credințe false” și autoamăgirii, alcoolicul nu poate să vadă pur și simplu adevărul situației sale.

Sf.Maxim ne învață de asemenea că gândurile pătimașe ne conduc spre suferința sufletului, chiar dacă Îl cunoaștem pe adevăratul Dumnezeu. Și acest lucru se întâmplă atunci când lăsăm sentimentele să gândească pentru noi. D.p.d.v emoțional, supra-valorizăm un anumit lucru, precum o mașină, un ceas nou sau chiar o relație cu o altă persoană iar dacă simțim că nu avem destul din acel lucru, reacționăm exagerat și devenim mânioși și defensivi sau chiar ostili în încercarea de a proteja acel lucru.

În ceea ce privește alcoolicul, procesul acesta devine evident când i se spune să nu mai bea sau să bea mai puțin, el devine mânios căci prețuiește alcoolul mai mult decât prețuiește relația cu Dumnezeu sau cu ceilalți. Îl prețuiește chiar mai mult decât propria sa sănătate iar aceasta este o formă de autădistrugere sau chiar suicid.

Sf.Ap. Pavel spunea că fiecare face greșeli și păcătuiește, dar mai există și acei oameni care se predau pur și simplu păcatului sau unei alte patimi precum alcoolismul, aceștia sunt asemănați cu lemurienii ce se aruncă unul după altul în apa mării.

Aceștia sunt oameni care nu înțeleg patima adicției și care cred în mod eronat că băutul este un joc pe care îl poți câștiga de fiecare dată. Bineînțeles că după câțiva ani de băut excesiv, patima alcoolismului preia controlul, băutul devenind o parte a vieții și este ușor ca acest lucru să devină așa căci societatea și valorile ei încurajează chiar băutul excesiv.

Dumnezeu însă, nu ne-a lăsat fără speranță. Există 3 stadii ale creșterii spirituale: praxis = curățirea inimi, teoria = conștiința de și înțelegerea lui Dumnezeu și iluminarea = cunoașterea lui Dumnezeu.

Pentru a diminua ignoranța din jurul “credințelor false” trebuie să existe o educație despre alcoolism ca boală. Informarea personală despre conceptual de boală al adicției în special al alcoolismului, e cel mai bun mod de a începe ajutorarea unui alcoolic.

Pentru că păcatul, adicția și patima nu sunt atribute natural ale omului, atunci când el devine dependent, apare și un conflict între modul în care Dumnezeu l-a creat și ceea ce a devenit. Acest conflict nu este cu Dumnezeu ci mai degrabă cu el însuși.

Conflictul cu care se confruntă toți alcoolicii e un exemplu perfect al conflictului care apare atunci când omul e în dezacord cu propriul sistem de valori iar preoții numesc acest lucru vinovăție;  psihologii îl numesc conflict de caracter.

Consilierea pastorală a alcoolicilor.

Chiar și cele mai dependente persoane se pot elibera de patima lor daca sunt dispuse să ducă o viață spirituală. Viața spirituală e descrisă adesea în termeni de Scări, Pași sau Căi, acești termeni fiind “principiile spirituale” prin intermediul cărora o persoană poate să învingă păcatul și să învețe să Îl cunoască pe Dumnezeu.

Accentul se pune aici pe practicarea acestor principii și nu pe teologia pe care o învățăm noi în școli. Adevărata teologie e constituită de spiritualitatea ortodoxă căci ea ne învață despre Dumnezeu conducându-ne la El și la cunoașterea Lui. Așadar doar prin uniune cu Dumnezeu și prin Iisus Hristos, Fiul Său, putem să ne vindecăm de infirmitățile noastre și să ne tămăduim de bolile duhovnicești.

Marii duhovnici așa cum am amintit spun că progresul spre vindecare începe atunci când bolnavul recunoaște că boala există, în cazul alcoolicului, mândria și autoamăgirea constituie marile sale probleme. El trebuie să recunoască faptul că beutura a preluat controlul asupra vieții lui și că are nevoie de ajutor.

Recunoașterea problemei necesită umilință dar și onestitate iar dobândirea acestor virtuți este foarte dificilă, dar nu imposibilă. Acete două virtuți reprezintă piatra de temelie a recuperării spirituale. Astfel dependentul trebuie să înceapă să cunoască voia lui Dumnezeu și să o urmeze în tot ceea ce face și în special să renunțe la ego-ul său.

Voia omului (dorințele lui de a face lucrurile așa cum vrea el) trebuie lăsată în grija lui Dumnezeu prin rugăciune și meditație iar numai după acest lucru omul poate lua anumite decizii, cu ajutorul lui Dumnezeu. O rugăciune simplă precum Tatăl nostru, rostită cu accentul pe “facă-se voia Ta” e un mod bun de a ne lăsa voința în grija lui Dumnezeu.

Abandonul în grija lui Dumnezeu aduce o schimbare în relația cu El dar și în relațiile cu ceilalți oameni. Când alcoolicul începe să-și trateze familia cu toată atenția cuvenită, atunci se poate întâmpla o minunată vindecare a întregii familii.

Spovedania e o parte importantă a Practicii, constituind procesul prin care sunt identificare păcatele și greșelile noastre și apoi cu ajutorul îndrumătorului spiritual, este posibil ca persoana să nu își mai repete greșelile. O viață înrădăcinată într-o astfel de spiritualitate facilitează dependentului progresul spiritual.

Spovedania trebuie să aibă în vedere faptul că alcoolismul este o boală și că persoana dependentă de alcool nu mai poate consuma alcool. Chiar și cel mai mic pahar îi poate dăuna. Spovedania înseamnă totodată mai mult decât recunoașterea câtorva păcate, înseamnă să mărturisești întregul stil de viață ce cauzează păcatele.

După spovedania ispita diavolului va reveni, iar alcoolicul va avea nevoie de ajutor și încurajări căci mândria, ego-ul și frica alcoolului vor reveni pentru a încerca să îl aducă înapoi în patimă. Mulți preoți simt că nu pot să consilieze spiritual persoanele dependente de alcool căci acestea recad de multe ori în consumul de alcool după ce preotul le-a acordat mult timp și au făcut eforturi pentru ajutorarea lor.

De multe ori alcoolicul face un jurămând că nu va mai bea, jurământ pe care ajunge să îl încalce iar problemele se vor agrava și mai mult căci rușinea și vinovăția ce urmează reluării consumului îl vor face pe alcoolic să se simtă și mai lipsit de speranță și mai neajutorat.

Când alcoolicul recade, el își pierde încrederea în el și în Dumnezeu, putând da vina chiar și pe Dumnezeu pentru recădere. Dacă acesta nu înțelege caracterul bolii lui, este sortit eșecului. El trebuie să înțeleagă că suferă de o boală fizică, psihologică și spirituală care trebuie tratată zilnic printr-un program conștiincios și bine structurat de rugăciune, meditație și predare a voinței proprii în grija lui Dumnezeu.

De cele mai multe ori, persoana ce ia decizia de a nu mai bea, nu recade din cauza poftei de alcool, ci pentru a scăpa de lupta spirituală ce se duce înlăuntrul său din cauza unei dureri sufletești. Alcoolicul este ispitit în moduri pe care nici el nu le înțelege și recade pentru a face față durerii sau confuziei.

Recăderile mai au loc deoarece alcoolicul nu primește îndrumare duhovnicească sau pentru că nu urmează un program zilnic de rugăciune, reflective și meditație, devenind o pradă ușoară pentru vrăjmaș.

Drumul recuperării se poate parcurge cel mai ușor sub îndrumarea ori a unui părinte spiritual ori a unei alte persoane ce parcurge și ea la rândul ei același drum al recuperării cu alcoolicul. În Alcoolicii Anonimi există avantajul “nășitului” adică al persoanei care este deja abstinentă de ceva timp și care ajută pe cel nou-venit să înțeleagă principiile spiritual ale recuperării.

În continuare urmează ghidul pentru modul de abordare a credincioșilor cu problem de alcoolism + listă de activități pe care le puteți organiza la nivelul parohiei.

Strategii pentru inițierea interventiei in cazul unui enorias consumator de alcool

Enoriasii care sunt consumatori înrăiți de alcool ar trebui informați cu privire la riscurile asociate consumului de alcool, cât și de modul în care acesta îi afectează pe plan fizic sau spiritual. Cel mai important care se poate da este consumul moderat de alcool:

  • Pt barbati: nu mai mult de o unitate de alcool pe zi
  • Pt femei: nu mai mult de o unitate de alcool pe zi
  • Persoane peste 65 ani: nu mai mult de o unitate de alcool pe zi
  • Copiii și adolescenții  DELOC (really?)

Unitate de alcool: – o sticla de 0,5 l bere, 125 ml vin sau 50 ml de tărie.

Aceste sugestii au rolul de prevenire a alcoolismului și a tuturor problemelor asociate lui.

Desi unii oameni nu au probleme cu alcoolul, in anumite condiţii e recomandabil ca acestia sa se abtină de la orice consum de alcool. Ex: femei insarcinate, cei care iau medicamente ce interactioneaza cu alcoolul, cei cu afectiuni hepatice, hipertensiune, cât si cei care prezintă sintome de dependentă de alcool.

In cazul membrilor din parohie care beau in mod excesiv – ei ies in evidentă usor și au deja prb datorate bautului. În alte situații nu este evident ca unii ar avea probleme din cauza bautului, iar pt a i ajuta trebuie urmate urmatoarele 4 sugestii:

Sugestia 1:  Nu vă temeti sa adresati intrebarile necesare.

Mai intau trebuie intrebati cat de mult si cat de des beau.(intrebare normala- daca prezinta prb. Datorate consumului de alcool). După ce aveți o imgine mai clara despre ce se intampla puteti face o evaluare a situatiei. Pe baza acestei evaluari, puteti incepe sa ii indrumati in legatură cu ce sa faca in legatura cu problema actuala. Find liderul spiritual al comunitatii, nu trebuie sa va limitat aici, ci trebuie sa continuti sa aveti o relatie cu persoana respectiva și sa o intrebati despre  progresia consumului de alcool sau intreruperea acestuia.

Nu uitati că sunteti „doctorul sufletelor” tuturor credinciosilor din parohia dvs. – ar rebui sa fie ceva firesc sa fiti preocupat de bunastarea lor duhovniceasca.

Întrebati despre consumul de alcool de fiecare data:

  • cand indrumati pe cineva care isi analizeaza constiinta in/pt spovedanie
  • inainte de a binecuvanta o cununie si in consiliere pre-maritala
  • daca sunt prb de consum de alcool, mai ales in cadrul familiei
  • daca credinciosul va spune ca se simte vinovat pt ca bea

           Intrebati i pe credinciosi:„ Cat de mult si cat de des consumati alcool?”

  •  e normal pt oameni sa consume alcool, a.î. nu ar trebui sa se simta jigniti
  • Fiind preotul lor e important să stiti lucruri despre stilul de viata mai ales daca au: probleme de natura spirituala, probleme familiale, conflicte morale sau sentimente de vinovatie pt bautul lor.

Daca acestia consuma alcool , e imp de stiut modul lor de a bea, chiar daca prb care le prezinta nu par serioase. Dar daca un credincios consuma alcool si are prb, adresati i aceste intrebari:

  • In medie, cate zile pe saptamana consumati alcool?
  • Intr o zi obisnuita in care beti, cate bauturi consumati?
  • In ultima luna, care a fost nr maxim de pahare pe care le-ati baut la o ocazie?
  • Vi s-a intamplat vreodata să va imbatati?

E important sa luati in considerare ca cineva ar putea avea deja prb cu alcoolul daca:

  • Bea mai mult de 14 unitati de alcool pe sapt
  • Bea mai mult de 3 unitati la o ocazie.
  • Pt femei, daca beau mai mult de 7 unitati de alcool pe sapt sau 2 unitati la ocazie.

Cele „Patru intrebari importante” – aceste 4 intrebari vor fi d mare folos cand vreti sa ajutati pe cineva care are prb cu bautura. Ele va vor ajuta  sa va dati seama daca exista prb psihologice, sociale sau spirituale asociate consumului de alcool.

  1. Ati simtit vreodata ca ar trebui să reduceti cantitatea de alcool pe care o consumati?(aceasta intrebare se refera la setimentele de vinovatie)
  2. Va deranjeaza oamenii care va critica bautul?(se face referire la prb familiale si sociale asociate bautului)
  3. V ati simtit vreodata rau sau vinovat in legaura cu bautul dvs?(legat de „zbuciumul sau conflictul interior”)
  4. Ati baut vreodata dimineata, la prima ora? Bautul matinal indica, de obicei ca dependenta fizica s a instalat deja si repr un simptom clar al abuzului de alcool.

Dacă enoriasul rasp afirmativ la una sau mai multe dintre intreb, exista riscul unor serioase prb cu alcoolul(un consumator social nu se confrunta cu astfel de prb si nu bea cantitatile mentionate mai sus)

 Sugestia 2: Evaluati severitatea problemei si a caracterului sau temporar sau permanent

          Cand analizati prb asociate bauturii unei pers, luati in considerare aceste 3 variante:

  • Enoriasul poate sa nu fie dependent de alcool dar prezinta riscul de a avea astfel de prb
  • Enoriasul are in prezent prb datorate consumului de alcool si risca sa aiba prb mai mari
  • Enoriasul prezinta simptome a ceea ce numim alcoolism, sau dependenta de alcool

Categoria I: cei ce doar prezinta riscul de a avea prb:

  • E pos ca aceste pers sa bea prea mult, dar sa nu aiba inca prb sufciente, astfel se pot gandi la incetarea bautului. Ei beau mai mult decat moderat si prezinta riscuri in viitor. Acestia trebuie informati despre riscurile la care se expun.
  • Daca procedati asa in stadiul incipient, pe parcursul vietii, daca prb se agraveaza, e f posibil ca acestia sa vb cu dvs despre situatia lor, de vreme ce au primit sfaturi bune in tinerete.

Indicatorii de risc includ:

  • Consumul de alcool peste nivelele recomandate mai sus
  • Consumul de alcool in ciuda prb cauzate de acesta
  • Antecedente personale vizavi de prb cu alcoolul

Cateva intrebari ajutatoare in evaluarea modurilor de consum de alcool si a antecedentelor familiale: De cat timp beti la fel de des si de mult ca in prezent? De cate ori pe sapt beti acum? De cate ori pe sapt sau pe luna consumati mai mult de 4 bauturi la o ocazie? Cea mai mare cantitate de alcool pe care ati consumat-o odata, in ultimul an? Exista cineva in familia dvs apropiata care a avut prb cu alcoolul?

Atunci cand adresati intrebarile trebuie sa luati in consideratie si stadiul negarii in care se poate afla o pers

Categoria II: Persoanele care experimenteaza in prezent prb datorate alcoolului

Indicatori care arata ca cineva are in prezent prb cu alcoolul:

  • Unul sau 2 rasp pozitive la „cele 4 intrebari importante”
  • Marturisirea personala a faptului ca se confrunta cu prob pers, familiale sau existentiale
  • E imp sa remarcati severitatea prb si de cat timp sunt ele prezente in viata pers. Resp.

Sugestie: Alcoolismul este o boala care afecteaza relatiile individului. Discutati cu pers in cauza despre relatiile lor cu familia, prietenii etc.Incercati sa aflati daca exista membrii ai familiei care lee-au solicitat sa renunte la consumul de alcool. Faceti o evaluare a anturajului- daca si ei sunt consumatori sau abuzeaza..?

Categoria III: Cei care s-ar putea sa fie dependenti de alcool sau care prezinta simptome ale dependentei de alcool:

  • 3 sau 4 rasp afirmative la cele „4 intrebari importante” referitor la ultimul an
  • Prezenta uneia sau mai multor simptome dintre cele ce urmeaza:
  • Compulsia de a bea – preocupare fata de consumul de alcool
  • Diminuarea controlului – neputinta de a inceta sau modera consumul de.
  • Consumul de alcool ca eliberare/ usurare – consumul pt a evita simptomele de sevraj
  • Sevrajul- prezenta sau antecedente de tremuraturi, stari de rau, transpiratii sau tulburari de dispozitie
  • Creșterea tolerantei- e nevoie de mai mult alcool decat inainte pt a obtine efetul dorit
  • Scaderea tolerantei – e nevoie de mai putin alcool….
  • Sentimente de „nervos, iritat și nemulțumit” in lipsa alcoolului

Întrebari pt enorias:

  • Simtiti nevoia urgenta de a bea? Vă ganditi in mod regulat la baut?
  • Trebuie sa beti mai mult/mai putin decat acum cativa ani pt a va ameti?
  • Exista situatii in care nu puteti sa incetati bautul odata ce a ti inceput?
  • Beti vreodata dimineata pt a scapa de raul provocat de bautura din zilele trecute?
  • Uitati-va peste cele „20 de intrebari” precum si peste lista celor 12 intrebari.

Sugestia 3: Recomandati actiunea adecvata

Exprimati-va ingrijorarile ca și parinte duhovnicesc: fiti concret in ceea ce piveste modul de a bea al credinciosului; la modul in care alcoolul ii influenteaza comportamentul;amintiti-I de riscurile spirituale la care se expune; intrebati-l cum se simte in legatura cu bautul lui(ca sa constietizeze prb).Trebuie sa va reamintiti de modelul pregatirii pt schibare si de statiile schimbarii.

Sfatuiti abstinenta totala fata de alcool:

  • Supt prezente dovezi ale dependentei
  • Exista antecedente ale unor esecuri in controlarea frecventei consumului de alcool
  • Esecuri repetate in controlarea cantitatilor de alcool consumate
  • Esecuri repetate in controlarea efectelor pe care le produce acesta.

Daca pers nu e pregatitia sa renunte total la consumul de alcool- macar sa o sfatuiti sa reduca cantitatea de alcool și frecventa consumului. Dar in acelasi timp sa se gandeasca la informatiipe le care le ati furnizat despre alcoolism

Plan de actiune pt persoanele care accepta faptul ca au nevoie de ajutor:

  • Intrebati daca e pregatit sa diminueze cantitatea de alcool sau sa se abtina total de la consum
  • Acordati-le din timpul dvs celor care vor sa se lase si vor sa intemeieze un plan
  • Amintiti le ca e vb de un program de 24 de ore
  • Sa evite prietenii si situatiile  care ii expun la bautura(sa petreaca mult timp cu pers care nu ii indeamna sa bea)
  • Oferiti materiale informative despre recuperare
  • Dupa prima vizita, asigurati va ca ii invitati sa mai treaca pe la dvs si sa discutati despre orice prb cu privire la diminuare consumului sau abstinenta de la alcool.

Pt credinciosii care nu sunt inca dependeti dar prezinta riscuri de a deveni:

  • Sa se limiteze la un consum cu risc scazut, pe baza discutiilor care le aveti cu ei
  • Amintiti-le ca nu e nimic rau in a bea, dar pe viitor poate deveni o prb
  • Trebuie sa fixeze un „obiectiv” in ce priveste consumul de alcool si sa fie pregatiti sa faca o schimbare in obiceiul lor de a bea(pt sanatatea trupeasca si duhovniceasca)
  • Educati-va credinciosii cu privire la alcoolism:
  • Rugati-i pe pacienti sa gandeasca la efectele pozitive pe care le-ar avea daca nu ar mai bea
  • Sa analizeze ce anume le declanseaza episoadele nesanatoase de baut
  • Sa analizeze modul in care beau in prezent, in lumina prb curente pe care le au
  • Oferiti le materiale care sa ii ajute sa si fixeze obiective sanatoase cu privire la baut

Pt enoriasii la care sunt prezente simptomele dependentei de alcool:

  • Indrumati i catre un program de specialitate pt o evaluare suplimentara
  • Intrumati i catre un program de tratament sau catre AA, daca se arata deschisi ideii
  • Implicati i in procesul de a lua decizii
  • Discultati alternativele existente
  • Stabiliti o intalnire cu cineva din domeniul recuperarii care poate fi de folos

Sugestii pt consiliere: folositi un stil de discutie empatic, non-confrontativ. Oferiti alternative cu privire la efectuarea schimbarii. Accentuati responsabilitatea persoanei de a si schimba modul de a bea. Aveati incredere in capacitatea de schimbare a persoanei cu care vb

Sugestia 4: Mentineti legatura cu cei aflati in programe de recuperare

  • Mentineti legatura cu enoriasii la participa la program de recuperare, exac cum ati face cu ul alt credincios care se confrunta cu o alta problema pt a carei rezolvare l-ati ajutat
  • Schimbarea comportamentului este un proces care implica si procedeul incercare-eroare

Pt cei care reduc cantitatea consumata sau au un program de abstinenta de scurta durata:

  • Amintiti-le ca le stati la dispozitie, daca au nevoie de ajutor.
  • Oferiti-le incurajarea si sprijinul de care au nevoie pt a se schimba prin: trecerea in revista a progresului lor de la ultima intalnire, incurajarea lor pt efortul depus, intarirea schimbarii pozitive, evaluarea mentinerii motivatiei.
  • Stabiliti intalniri suplimentare(daca e nevoie)
  • Daca e nevoie indrumati-i spre un tratament sau catre AA
  • Amintiti-le ca abstinenta este singura solutie care functioneaza 100%

Pt credinciosii care au decis sa se abtina de la alcool sau care au fost trimisi la tratament:

  • Trebuie incurajati sa citească literatura de recuerare(discutati cu ei despre spiritualitate si cei 12 pasi)
  • Trebuie incurajati sa participe la grupurile de AA daca este posibil
  • Trebuie sa si faca noi prieteni sau sa initieze un grup de AA in cadrul bisericii
  • Nu ii lasati sa se descurajeze. Recuperarea are nevoie de timp
  • Daca sunt neseriosi, trebuie sa le permiteti sa faca propriile alegeri, dar sa ii asigurati ca le veti sta la dispozitie in viitor

Sugestii pt credinciosii care au nevoie de ajutor, dar care nu sunt pregatiti sa isi schimbe modul de a bea:

  • Nu va lasati descurajati de aceia care inca nu sunt pregatiti de o schimbare
  • Schimbarea are loc in ritm lent, sau uneori deloc
  • Prin oferirea de info, ati initiat un proces al schimbarii si e posibil ca enoriasii sa isi ia bautul in serios
  • Iubirea si grija dvs continua pt ei si familiilor lor, ii vor da Domnului nostru ragazul de a lucra cu ei

Daca „bautorii problema sau cu risc” nu sunt pregatiti pt o schimbare:

  • Exprimati va ingrijorarea cu privire la sanatatea lor trupeasca si duhovniceasca
  • Intariti bunavointa dvs de a i ajuta daca au nevoie –in momentu in care vor fi rpregatiti sa il accepte
  • Pastrati o relatie preieteneasca cu ei si familiile lor

Strategii aditionale pt  „dependentii de alcool”

  • Incurajati i sa participe la intalnirile  AA
  • Sa discute cu cineva din cadrul unui prog de specialitate
  • Sa discute cu membrii familiei cu privire la recomandarile dvs
  • Recomandati-le o perioada de abstinenta fata de alcool, monitoritazi simptomele de sevraj, treceti in revista progresul inregistrat

E molentul sa le amintiti ca:

  • Alcoolismul este o boala
  • Daca esti dependent, nu poti sa iti controlezi consumul de alcool pt perioade lungi de timp
  • Daca sunt depedenti de alcool si aleg sa continue sa bea, vor avea prb permantene cauzate de bautura
  • Alcoolismul este o boala primara, progresiva, cronica si fatala
  • Daca vor continua sa aiba prb, spuneti-le ca sunteti acolo pt  a i ajuta.

 sursa:https://cursuriteologie.wordpress.com