Home Are mare însemnătate ceea ce suntem mai în adânc

Are mare însemnătate ceea ce suntem mai în adânc

Are mare însemnătate ceea ce suntem mai în adânc

Aș vrea să accentuez faptul că are o foarte mare însemnătate ce este omul, ce este fiecare dintre noi, în adâncul lui. Este important cum gândim în adânc, cum acționăm în adânc. De asemenea, are mare importanță care este atitudinea pe care o luăm, în adânc, față de singura realitate care este Dumnezeu și, apoi, față de oricare altă realitate!

[…] Vedem un pustnic, un isihast, care se ostenește, poate, mai puțin decât un altul, se străduiește mai puțin decât un altul, să facă ceva și, totuși, harul lui Dumnezeu îl vizitează pe acesta mai mult decât pe celălalt.

Celălalt priveghează și iarăși priveghează, postește, nu mănâncă nimic, se nevoiește din greu și, totuși pare că nu-l adumbrește harul lui Dumnezeu. De ce? Pentru că problema nu este ce face cineva. Fac asta, fac cealaltă, și după aceea le adun și împreună fac atât.Problema nu se pune așa.

Problema este ce atitudine ia sufletul, sinele cel mai adânc al omului, față de Dumnezeu, față de energiile lui Dumnezeu și față de orice altă realitate. Acest lucru vine să ne spună și psihologia contemporană.

(Te cunoști pe tine însuți? – Arhim. Simeon Kraiopoulos Ed. Bizantina 2008 – pg. 32-33)

Toți ne dorim să ne simțim împliniți și punem împlinirea în seama unei dorințe încă nesatisfăcute dar posibile, și astfel ne legăm viața de “dacă….” și ne legăm împlinirea de oameni…

Dar cei care au ajuns să cunoască sufletul omenesc ne spun că fericirea stă în echilibrul sufletesc care depinde de relaționarea corectă cu aproapele prin iubire, iubire pe care doar Dumnezeu ne-o poate da!

… și deși cu toții stim că doar de la Dumnezeu e “toată darea cea bună și tot darul desăvârșit”(Epistola Sfantului Apostol Iacov 1, 17), cu toate astea – spune Părintele Simeon – există în fiecare din noi “tendința de autonomie a omului față de Dumnezeu, ca o fortăreață care nu se lasă cucerită”.

Iar suferința nu este altceva decât “aplecarea lui Dumnezeu cu iubire asupra ta”, ea este cea care “sparge porțile (fortăreței), deschide drumul, să intre inlăuntrul tău harul Lui”. (vezi Taina suferinței – Arhim. Simeon Kraiopoulos Ed. Bizantină 2007 – pg. 8-9)

Vedem astăzi oameni care cred, care studiază, care vor să fie considerați buni creștini, care se preocupă si de alții, sunt dornici să ajute dar nu există in sufletul lor acea limpezime, acea seninătate, acea curăție și neprihănire, sufletul lor nu este simplu cum a ieșit din mâinile lui Dumnezeu și cum iese din colimvitră, după botez! Botez care, desigur, are putere, deoarece Domnul S-a răstignit și a înviat.

Lipsește acea stare bună. Deși, fac atâtea lucruri, acționează în atâtea direcții, cerul sufletului lor este înnorat și întunecat. Nu numai că nu există lună, dar nici stele nu sunt, nici chiar nori albi, ci nori negri apăsători.

Nu pentru că de vină ar fi creștinismul, ci pentru că – cum am reușit, nu stiu! – l-am denaturat și pe acesta. Nu știu cum de am reușit să transformăm și creștinismul într-o făcătură omenească și încercăm să ne izbăvim de o maniera omenească! Nu este posibil, însă!

Creștinismul, mai concret creștinismul occidental, care începe de la Fericitul Augustin, s-a dezvoltat, după cum spun specialiștii, marii teologi, s-a răspândit, a fost cultivat într-o asemenea direcție și a ajuns într-un asemenea punct, încât în loc să-l elibereze pe om, îl înrobește și-l blochează și mai mult. În cele din urmă, deși omul este creștin, deși crede în Evanghelie, în Iisus Hristos, deși se spovedește și se împărtăsește, este pur și simplu blocat. Lucru total nefiresc!

[…] Suntem mai influențați de duhul creștinismului occidental, pe care-l numim și civilizație creștină, decât de creștinismul Sfintei Evanghelii, de creștinismul Părinților, de acel creștinism care-l eliberează cu adevărat pe om, care-l curăță pe om și-l scapă, îl izbăvește și-l face neprihănit și curat.

(Te cunoști pe tine însuți? – Arhim. Simeon Kraiopoulos Ed. Bizantină 2008 – pg. 37-38 )

Elisabeta

error

Author: Editor

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *