Meditaţii

Note la Mântuirea Obiectivã și Mântuirea Subiectivã

Mântuirea Obiectivă în Hristos este precum despărţirea minunată a Mării Roşii şi trecerea israeliţilor ca pe uscat, iar Mântuirea Subiectivă este precum datoria şi grija fiecărui israelit de a păşi prin vadul mării despărţite şi de a fi cu luare-aminte la Moise şi la direcţia arătată de toiagul său.

Mântuirea Obiectivă este pogorârea lui Dumnezeu pe Muntele Sinai şi încredinţarea tablelor legii lui Moise, înaintea poporului lui Israel, iar Mântuirea Subiectivă este aflarea şi cutremurarea ta existenţială în faţa acestui munte, contemplând fulgerele luminii dumnezeieşti necreate şi auzind tunetele puterii dumnezeieşti şi sunetul trâmbiţelor cereşti.

Mântuirea Obiectivă este precum prezenţa poporului israeliţilor la sfinţirea templului lui Solomon din Ierusalim şi la pogorârea focului din cer în urma rugăciunii lui Solomon din ziua sfinţirii, iar Mântuiea Subiectivă este bucuria prezenţei tale la acest întâi hram de sfinţire.

Mântuirea Obiectivă este pogorârea focului dumnezeiesc peste jertfa Sfântului Prooroc Ilie de pe Carmel, înaintea poporului lui Israel, înclinat de către Ahab şi Izabela spre idolatrie, iar Mântuirea Subiectivă este contemplarea de către fiecare în parte a acestui foc dumnezeiesc şi căderea cu faţa la pământ, mărturisind: „Domnul este Dumnezeu, Domnul este Dumnezeu!” (III Regi 18, 39).

Mântuirea Obiectivă este precum rostirea Predicii de pe Munte de către Mântuitorul nostru Iisus Hristos, iar Mântuirea Subiectivă este perezenţa ta în mulţime şi ascultarea cuvintelor Lui dumnezeieşti, spre împlinire.

Mântuirea Obiectivă este Jertfa lui Hristos pe crucea Golgotei şi Învierea Lui cea de a treia zi, iar Mântuirea Subiectivă este credinţa ta personală în această Jertfă şi Înviere şi mărturisirea ortodoxă a acestui adevăr de credinţă, mântuitor.

Mântuirea Obiectivă este Înălţarea lui Iisus Hristos cel Înviat la cer, de pe Muntele Măslinilor, iar Mântuirea Subiectivă este prezenţa ta, prin credinţă, în această zi şi în acel loc, împreună cu Maica Domnului şi cu toţi ceilalţi Sfinţi Apostoli şi ucenici ai Mântuitorului, avându-ţi privirea aţintită spre cer, până ţi se vor închide ochii în ceasul morţii, sau până se vor deschide cerurile în ziua Parusiei.

Mântuirea Obiectivă este Pogorârea Duhului Sfânt sub chip de limbi de foc la Rusalii, iar Mântuirea Subiectivă este ascultarea şi credinţa ta în cuvintele propovăduirii Sfântului Apostol Petru şi a celorlalţi Sfinţi Apostoli şi primirea individuală a Botezului creştin împreună cu ceilalţi trei mii de convertiţi.

Mântuirea Obiectivă este A Doua Venire a Domnului nostru Iisus Hristos şi rânduirea de către Dreptul Judecător a tuturor oilor din turma Sa, de-a dreapta Sa, iar Mântuirea Subiectivă este aflarea ta în rândul acestor oi, copleşit de harul smeritului vameş.

Mântuirea Obiectivă este venirea Mirelui Hristos la miezul nopţii, iar Mântuirea Subiectivă este trezirea ta şi pregătirea candelei aprinse, având untdelemn în vas, ca o fecioară înţeleaptă.

Mântuirea Obiectivă este Nunta Fiului de Împărat şi intrarea Împăratului ca să-Şi vadă oaspeţii, iar Mântuirea Subiectivă este aflarea ta îmbrăcat în haină de nuntă prin primirea, degrabă, a hainei celei dintâi, precum fiul risipitor la întoarcerea acasă la Tatăl său (cf. Luca 15, 22).

PS Daniil DENSUŞEANUL