(In. 19, 17) Şi ducându-Şi crucea, a ieşit la locul ce se cheamă al Căpăţânii, care evreieşte se zice Golgota.
În tine (Avraame) îmi prefigurez planurile (Fac. 22, 15-19),
Într-adevăr, O dreptule, Tu ești simbolul Meu în relief (Fac. 1, 16; 22, 12 și 16).
Vrei să știi ceea ce va fi după tine ca urmare a faptelor tale?
Pentru aceasta te-am pus să vii aici sus, ca sa-ți arăt:
Precum tu n-ai cruțat pe fiul tău pentru mine,
Asemenea nici Eu nu voi cruța pe Fiul Meu pentru toată lumea;
Ci îl voi da ca să fie omorât pentru lume (Rom. 8, 32)…
Cum Isaac a purtat pe umerii săi lemnele (pentru foc – n.tr.),
La fel și Fiul Meu Își va purta crucea pe umerii Săi.
Marea ta dragoste ți-a arătat viitorul.
Privește puternicul berbec legat de lemn;
De-ndată ce vei cunoaște de ce este ținut, vei înțelege și taina,
Coarnele îi sunt ținute în legături;
Ele simbolizează mâinile Fiului Meu.
Așază pecetea legământului pe El și eu voi păzi pe fiul tău.
(Sfântul Roman Melodul, Condac despre Avraam și Isaac 41. 22-23, traducere pentru Doxologia.ro de Lucian Filip)
(In. 19, 25) Şi stăteau lângă crucea lui Iisus, mama Lui şi sora mamei Lui, Maria lui Cleopa, şi Maria Magdalena.
Mielușeaua, privindu-și mielul mergând spre tăiere,
L-a urmat istovită cu celelalte femei, zicând:
Unde pleci Tu, Fiule?
Mai este vreo nuntă în Cana
Și te grăbești într-acolo să preschimbi apa în vin?
Să merg cu Tine, Fiule, sau să Te aștept?
Vorbește-mi, Cuvinte, spune-mi ceva, nu trece pe lângă mine în tăcere
O, Cel ce m-ai lăsat curată
Fiul și Dumnezeul meu…
Tu mergi, Fiule, la moarte nedreaptă
Și nimeni nu jelește cu tine. Petru nu e lângă Tine, el care Ți-a zis:
‘Şi de ar fi să mor împreună cu Tine, nu mă voi lepăda de Tine’ (Mt. 26, 35)
Toma te-a părăsit, el care a zis: ‘Să mergem şi noi şi să murim cu El’ (In. 11, 16).
Și ceilalți, cunoscuți și prieteni buni,
Numiți să judece casa lui Israel, unde sunt acum?
Niciunul dintre ei nu e aici. Ci numai Unul, deasupra tuturor.
Singur Tu, Fiule, vei muri pentru toți pe care i-ai mulțumit,
Fiul și Dumnezeul Meu…
[Iisus răspunde:] Îndură pentru vreme scurtă, Maică,
Și vei vedea cum, ca un vindecător, voi veni unde ei zac morți,
Să le vindec rănile
Tăind împietrirea și tăria lor cu sulița
Și oțetul ca astringent al rănii.
Și când deschid rana cu vârful cuielor
Voi folosi mantia ca acoperământ,
Iar crucea ca leac
O folosesc, Maică, pentru ca să puteți cânta
Cu înțelegere (Ps. 46, 7)
‘A vindecat suferința prin suferință
Fiul și Dumnezeul meu’.
‘Lasă-ți deoparte necazul, Maică,
Și mergi cu bucurie; căci acum mă grăbesc să împlinesc
Lucrul pentru care am venit,
Să fac voia celui Care m-a trimis;
Căci, de la început mi-a fost menit de către Tatăl,
Și nu i-a fost neplăcut duhului Meu
Să iau trup uman și să pătimesc pentru
Cei căzuți.
Atunci, Maică, grăbindu-te, spune-le oamenilor
Că prin suferință El lovește pe cel care
Îl urăște pe Adam
Și învingând, vine
Fiul și Dumnezeul meu’.
(Sfântul Roman Melodul, Condacul Fecioarei Maria lângă Cruce 19.I, 3, 13-14, traducere pentru Doxologia.ro de Lucian Filip)